IMG_3841

Tanulási technikák a NÁSz-ban

Második rész

Debreceni Csaba

Az előző félévben a szakkollégiumi tagság mintegy 20%-a részesült a Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjban. Sokan GTK tanulmányi ösztöndíjat kapnak. Tagjaink félévről félévre egyre többen nyernek Erasmus pályázatot. Hogy hogyan érik el ezeket a tanulmányi sikereket? Mi is erre voltunk kíváncsiak, amikor szakkollégiumunk tagjai között lelkes keresésre indultunk a legjobb tanulási módszerek nyomában!

A cikk első részét itt olvashatjátok:

https://nasz.elte.hu/2023/02/23/tanulasi-technikak-a-naszban-1/

A cikksorozat első része után most lehull a lepel a legnépszerűbb technikáról, amit szakkollégistáink használnak. Fölényesen a legtöbbet említett tanulási módszer a Pomodoro-módszer: úgy tűnik, a NÁSzosok a nagy tömbök paradicsomszeletekre vágásában találták meg az időmenedzsment Szent Grálját.

A módszer lényege, hogy 25 perces produktív etapokban dolgozunk egy problémán, majd ezeket 5-10 perc szünettel szakítjuk meg, hogy aztán visszatérjünk újabb 25 perc munkára. A hagyományos iskola szerint a negyedik etap után egy 20-30 perces szünet következik. A tanulmányi ösztöndíjas és Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjas Tuli Lili szerint: “azért ennyire népszerű a Pomodoro-módszer, mert a mai világban nehéz sokáig aktívan fókuszálni egy adott feladatra a sok zavaró tényező miatt, amik körülvesznek minket, viszont ezzel a technikával viszonylag csak rövid ideig kell effektíven figyelnünk az adott teendőre. Az a 25 perc „sprint” etap nagyon hamar el tud telni és utána az 5 perc pihenések pont arra elegek, hogy lecsekkoljuk a telefonunkon az értesítéseket, kiszaladjunk a konyhába egy pohár vízért vagy tényleg csak lelkiismeretfurdalás nélkül pihenjünk pár percet. Így mind a 25, mind az 5 percek eszméletlen gyorsan eltelnek és ha közben ténylegesen összpontosítunk tevékenységünkre, akkor nagyon gyorsan leszünk nagyon hatékonyak. Az, hogy érzem, gyors vagyok és hatékony is, engem csak tovább motivál, hajt, hogy folytassam ilyen módon a tanulást vagy bármi egyéb elintéznivalómat.”

Volt, aki ki is egészítette a pomodoro módszert; Preisz Zsófi a Blurting-módszert alkalmazza: “Az egyik kedvenc tanulási módszerem, hosszútávú tudást nyújt, és sokkal könnyebb felfedezni vele az összefüggéseket. A technika folyamatában úgy néz ki, hogy elkezded memorizálni az anyagot, erre én magamnak 30 percet szoktam adni. Állítok egy időzítőt, elrakom a telefonom, és megpróbálom a lehető legtöbb, lényeges információt megjegyezni. Ezután tartok egy 5-10 perces szünetet, és megpróbálom leírni, amit megjegyeztem. Ezt követően összehasonlítom az anyagot a leírtakkal, és egy másik színnel hozzáteszem, ami kimaradt. A kulcs, hogy így teszteled, emlékszel-e és megértetted-e mi után mi jön, és a kapcsolatot közöttük. Nem kell szóról szóra leírni, amit olvastál, ha a saját kulcsszavaidból és mondataidból érted a lényeget. Így biztos tudásra teszek szert, azonban fontos tudni, hogy ez a technika időigényes.” Zsófi javaslata a technika jövőbeli használóinak, hogy “a 30 perc alatt, ha eszedbe jut valami, írj egy emlékeztetőt a füzet oldalára, hogy ne kelljen emiatt elővenned a telefonod.”

Végül pedig volt olyan, aki szerint az étel a motivált tanulás kulcsa: “Addig nem eszek, amíg meg nem tanulom az adott diasort. Ezen kívül nem sok minden motivál.”, illetve olyan is aki az alvásban látta a tanulás ellenfelét: “Vizsga előtt nincs alvás. Be kell készíteni pár energiaitalt és addig nyomni, amíg nem megy.” (Ezzel szemben jómagam épp egy kiadós alvásban látom a produktivitás számottevő növelőjét, de hát ízlések és pofonok. – a szerk.)

Ezekkel a javaslatokkal kívánja tehát megkönnyíteni a zárthelyik zsúfolt időszakát a NÁSz tagsága. Fontos azonban, hogy amellett, hogy intenzíven tanultok a számonkérésekre, találjatok időt kikapcsolódni és megragadni azt a rengeteg egyéb lehetőséget, amit az egyetem kínál! Sok sikert kívánunk minden hallgatónak a zárthelyikhez és a félévi vizsgákhoz!

Oszd meg ezt a cikket!