Pók Lilla
Minden harmadéves hallgató társunk szorgalmi időszak alatti napjai egyetemi tanulmányaik legfontosabb mérföldkövei körül forognak. Nevezetesen a Projektfeladat I-II. tárgyak körül. Cikkünkben a felsőbb éves NÁSZ tagokat kérdeztük, milyen tanácsokat és ajánlásokat adnak azoknak, akik még most ütik le első betűit jövőbeli szakdolgozatuknak.
A Projektfeladat I. tárgy a tájékoztató után egy beugró zh-val kezdődik, melyre alapvetően abból kell felkészülni elméleti szinten, hogy milyen formai és minőségi kritériumoknak kell majd megfelelni az elkészülő dolgozatnak, illetve mik azok a jellegzetes buktatók, amiket kivédve igazán professzionálissá válik a dolgozat. Ezt a zh-t a legtöbb megkérdezett felsőbb éves diák nem tekintette nehéznek. Ha valaki körültekintően felkészül a leadott diasorokból, biztosan nem fogja meglepetés érni a feleletválasztós teszten, melyre az őszi szemeszter harmadik hetén kerül sor. Erre a beugróra megéri rászánni az időt és energiát, hiszen nem csak az ugródeszkát jelenti a Projektfeladatra, hanem a szerzett pontok és az előző évek halmozott tanulmányi átlaga alapján képzett sorrendek alapján lesznek beosztva a hallgatók a témavezetőkhöz, akik a konzulenseik lesznek. A jó zh-eredmény tehát jó konzulenst jelent.
A témaválasztás talán az egyik legfontosabb döntése a szakdolgozat írásnak. Ez lesz az a téma, amivel két féléven keresztül dolgozni kell. A témaválasztás során sok mindenkiben felmerülhet a kérdés: „Témát vagy témavezetőt válasszak inkább?”. Szakkollégistáink közül néhányan a jó konzulensre szavaznak, a legtöbben azonban inkább azt tekintik fontosnak, hogy egy olyan témát válasszanak, ami érdekes, és aminek kutatására szívesen szánunk időt. Érdemes olyan témát választani, amelyre sok szakirodalom áll rendelkezésre. Továbbá fontos a szoros kommunikáció a konzulenssel, hiszen az ő véleménye nagyban hozzájárul a pozitív végeredményhez.
Azt is sokan említették, hogy a kérdezés és segítségkérés kulcsfontosságú a projekt kidolgozása során. Már végzett hallgatók szakdolgozatainak olvasása, tőlük kérdezgetés is lehet olyan hasznos, mint a konzulenstől való segítségkérés. A konzulenstől való segítségkérés pedig alapvetően nem “ciki” – hiszen ezért konzulensek, hogy a hallgatók segítségére legyenek. Emellett, fontos a jó időbeosztás és a megtervezett munka. Ha van előttünk egy vázlat, egy terv, ami alapján haladunk, nem lesz okunk pánikolni és kapkodni, ami a munka minőségének rovására menne.
Sok sikert kívánunk minden Projektfeladattal dolgozó tagunknak és hallgatónak, sikerülni fog!