“Az egy Pink Floyd-póló rajtad?” – élménybeszámoló Keishi Hotsuki előadásáról

Szeptember végén a Navratil Ákos Szakkollégium (NÁSz) rendezésében egy igencsak különleges szakmai előadáson vehetett részt az ELTE diáksága. Az előadó Keishi Hotsuki, a Morgan Stanley kockázatkezelési igazgatója (Chief Risk Officer) és a Japan Society igazgatótanácsának tagja volt.

Már az első pillanatokban éreztük, hogy nagy megtiszteltetésben van részünk: a szervezők és a kis híján 400 diák mellett a Morgan Stanley magyarországi képviselete is izgatottan várta az előadás kezdetét. A presztízses előadó nem sokkal megérkezése után már készen is állt beszédére, így az est magabiztos házigazdájának felkonferálása után el is merültünk a kockázatelemzés világában.

Üdítő volt látni, hogy a kezdeti formalitásokat és a magyar nagyérdeműnek szokatlan bemutatkozási formát, a meghajlást követően az előadó könnyeden kezdte meg prezentációját. Több ízben is humoros megjegyzéseket tett a jelenlegi devizaárfolyamok káoszával kapcsolatban, valamint egyik alkalommal, amikor a közönséghez szólt, jómagam válaszoltam kérdésére, és ő fellengzős mondandómat félresöpörve csak annyit mondott: „Az egy Pink Floyd-póló rajtad? Hát én nagyon kedvellek.”

Beszédéből egyértelműen kiderült, hogy nem 40 perc alatt akarja nekünk összes bölcsességét átadni, éppen ezért rengeteg könyvajánlással tarkította beszédét, ami a magamfajta könyvmolyoknak érdekes lehet. Michael Lewis szélesvásznon is adaptált bestsellere, a The Big Short mellett említette az író legfrissebb sikerkönyvét (The Premonition) is, valamint a pszichológiában és a közgazdaságtanban egyaránt elismert izraeli-amerikai pszichológusok, Dan Ariely és Daniel Kahneman főműveire (Predictably Irrational; Thinking, Fast and Slow) is lelkesen utalt vissza.

Prezentációjának középpontjában a kockázatelemzés és az emberi gondolkodásbeli hibák (bias, fallacy) álltak, mint a konformitás, az önelégültségi torzítás, a megerősítési torzítás, valamint a kognitív disszonancia. Beszéde során ezek eklatáns példáit is demonstrálta a közönség együttműködésével.

Érdekes volt hallani a dollárba fektetett bizalmáról, a kurrens olajválsággal kapcsolatos véleményéről és a stresszmenedzsmentjéről; amikor azt kérdezték tőle, hogyan kezeli egy ilyen hatalmas vállalat egyik vezetője a mindennapi feszültségeket, Keishi Hotsuki csak annyit válaszolt: „Egyszerű! Évente nagyjából 30 koncertre járok, és ezeken a péntek és szombat estéken kikapcsolódom annyira, hogy frissen indíthassam a következő hetet.” Azt hiszem, mindannyian tanulhatunk tőle egy leckét a carpe diemmel és a pillanat megragadásával kapcsolatban.

Így zárult tehát a NÁSz teltházas rendezvénye, és az előadást lezáró ovációt követően elégedetten sétált tovább a lelkes hallgatóság a Morgan Stanley standja felé. Az est sikerén felbuzdulva a NÁSz teljes erőbedobással robog tovább, és készíti elő következő grandiózus projektjeit. 

A cikk szerzője: Debreceni Csaba

Oszd meg ezt a cikket!